Näring & cancer

Det kanske inte är det första du tänker på just nu, men bra näring är en viktig del av din övergripande vård och bidrar inte bara till se till att kroppen är så stark som möjligt före behandlingen och under återhämtningen, utan stödjer även din mentala hälsa.


  • Cancer och cancerbehandling kan förändra hur du äter, hur effektivt din kropp tar upp näringsämnen från maten och använder dessa. Att äta och dricka mindre än normalt är mycket vanligt vid cancer, men det innebär samtidigt att kroppen kanske inte får den energi, det protein och de andra näringsämnen den behöver. Det kan innebära att du oavsiktligt går ner i vikt (”ofrivillig viktförlust”). Ofrivillig viktförlust är vanligt hos patienter med cancer men kan variera beroende på vilken typ av cancer du har. 

    Det finns kunskapsstöd för nutritionens roll och betydelse vid diagnos och under pågående behandling av cancer. Även om allmän information av mat och cancer har störst fokus på förebyggande kostråd och vad du bör äta efter tillfrisknande

    Det finns bra tips och råd om hälsosamma matvanor på Hälsosamma matvanor minskar risken för cancer | Cancerfonden

    World Cancer Research Fund ger råd om hur man bör äta efter diagnos av cancer https://www.wcrf.org/dietandcancer/recommendations/during-after-cancer

    Kostråden skiljer sig inte från de allmänna kostråden för god hälsa och livsstil, mer än att man får anpassa råden till det som fungerar för dig. Det primära målet är att inte tappa i vikt. Det kan dock behövas praktiska kostråd och stöd hur man hanterar ätsvårigheter som kan uppstå under sjukdom och behandling av cancer.  

    Om du oroar dig över oförklarlig viktförlust, dålig aptit eller ätsvårigheter antingen för egen del eller någon du bryr dig om, kontakta hälso- och sjukvårdspersonal som bör kunna ge dig råd och stöd eller vid behov remittera dig till en dietist.

  • Bra näring handlar om att hitta rätt balans för just dig – balansen av näringsämnen som kroppen behöver för att fungera bra, klara av behandlingen och hjälpa dig att komma på fötter igen. Att äta och dricka bra påverkar hur du mår fysiskt, från den totala energinivån till hur mycket du orkar göra under dagen. Men din kost kan också påverka hur du mår emotionellt – att inte kunna äta när du vet att du behöver kan kännas väldigt påfrestande. Det kan även vara väldigt påfrestande att känna sig konstant illamående eller trött. 

    Försök att äta regelbundet och varierat varje dag med flera olika livsmedel.  

    • Stärkelserika kolhydrater som bröd, potatis, pasta, ris och spannmål ger dig energi, fibrer, vitaminer och mineraler. Inkludera något av dessa alternativ i varje måltid eller mellanmål.
    • Mejeriprodukter (eller mjölkfria alternativ) är bra källor till kalcium, protein och vitaminer. Yoghurt, ost och mjölk är går snabbt och lätt att äta. Ha som målsättning  att få i dig 2–3 portioner om dagen.
    • Protein behövs för att bygga upp och reparera kroppens celler. Bra källor är livsmedel som kött, fisk, ägg, bönor och baljväxter, nötter och köttalternativ (t.ex. tofu eller växtbaserade proteinprodukter). Dessa livsmedel innehåller också vitaminer och mineraler som exempelvis järn. Försök att få i dig minst 2 portioner per dag.
    • Färska, frysta, torkade och konserverade frukter och grönsaker räknas som en del av din ”Fem frukter om dagen”. Såvida du inte har något särskilt skäl till att äta mindre fibrer, kan fibrerna från frukt och grönsaker bidra positivt till tarmens funktion. Fibrer gör avföringen mjuk så att den lätt kan passera genom matsmältningssystemet så att kroppen tillförs mer viktiga vitaminer och mineraler. 
    • Ät endast mindre mänger av sockerrika och feta livsmedel. Men om du behöver öka mängden kalorier du äter för att undvika eller minimera viktnedgång kan du bli rekommenderad att äta mer fett och socker eftersom de ger mycket extra kalorier. Om du större delen av ditt liv har försökt äta nyttigt och minska intaget av fett och socker för att hålla vikten under kontroll kan det kännas konstigt att äta livsmedel som innehåller mer fett och socker. Det finns hälsosammare typer av fett som du kan överväga att använda, till exempel vegetabiliska oljor och pålägg baserade på vegetabilisk olja.
  • Precis som näring kanske inte står i fokus för dig just nu, kanske den inte heller står i fokus för ditt vårdteam. Prata med din vårdgivare om du har svårt att äta och dricka, oavsiktligt förlorat vikt, eller om du är orolig för din kost och hur den påverkar din behandling. Eftersom cancervården ska vara holistisk och uppfylla alla dina individuella behov är det viktigt att komma ihåg att du inte behöver vänta på att bli tillfrågad om din kost. Det är okej att själv ta upp ämnet mat och dryck.

Fortimel Compact Protein

Fortimel Compact Protein kan användas för att komplettera kosten hos patienter som inte kan täcka sitt näringsbehovet med vanlig mat.

Läs mer

Viktförlust och cancer

Viktförlust är en av de vanligaste biverkningarna hos patienter med cancer. Men nu är det viktigare än någonsin att du äter ordentligt för att bibehålla din vikt. Alla viktförändringar från det att du fick diagnosen kan påverka din behandlingsdos eller till och med fördröja din behandling.

Läs mer

Om näringsdrycker

Vid cancer och cancerbehandling är det mycket vanligt att man äter och dricker mindre än normalt och går ner i vikt. Om förändringar av maten och drycken i din vanliga kost inte räcker till för dig, kan du bli rekommenderad att komplettera med näringsdryck/kosttillägg.

Läs mer

Smak och luktförändringar

Lukt- och smakförändringar kan förändras under din period av cancersjukdom och behandling. Här är några av erfarenheterna från andra patienter.

Läs mer